Degelijk debiteurenbeheer voorkomt ellende

Voor elke onderneming zijn niet-betalende klanten een risico. Het voortbestaan van een onderneming kan er zelfs door in gevaar komen, zoals u hopelijk niet uit ervaring weet. Toch zijn er diverse goede manieren om deze risico’s te beperken. Ons kantoor staat u hierbij uiteraard graag terzijde.

Goede sfeer
Degelijk debiteurenbeheer is de pijler onder het bestrijden van de risico’s van niet-betalende klanten. Veel ondernemingen laten hierin steken vallen, vaak om in een goede sfeer zaken te kunnen (blijven) doen. Afspraken worden niet op papier gezet en facturen blijven te lang openstaan zonder dat de klant een herinneringstelefoontje of -mailtje krijgt. Uiteraard is dat af te raden, ook als er een vriendschappelijke relatie is met een klant. Zaken zijn zaken, dat begrijpt een klant ook wel.

Kaf onder het koren
Stap één in een degelijk debiteurenbeheer is het toetsen van een klant op kredietwaardigheid, uiteraard voor u officieel tot zaken komt. Dat een klant de vorige keer keurig betaalde, zegt niets over zijn huidige situatie. Er zijn diverse bureaus die toetsen op kredietwaardigheid, maar ook hier geldt dat er kaf onder het koren is.

  • Stap één in een degelijk debiteurenbeheer is toetsen op kredietwaardigheid.
  • Dat een klant de vorige keer keurig betaalde, zegt niets over zijn huidige situatie.

Bron: de AccountantApp.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *