Lenen van eigen BV wordt beperkt

Het lenen van de eigen BV door een DGA wordt in 2022 beperkt. Op schulden aan de eigen BV hoger dan € 500.000 komt een heffing. Het kabinet beoogt daarmee belastinguitstel en -afstel door hoge leningen bij de eigen BV te voorkomen. Een concept-wetsvoorstel daartoe is begin maart dit jaar gepubliceerd. Wat de maatregel voor uw situatie betekent, neemt ons kantoor graag persoonlijk met u door.

Ab-houders
De heffing op schulden, hoger dan € 500.000, aan de eigen BV gaat ook gelden voor alle aanmerkelijkbelanghouders (ab-houders). Die status geldt voor personen met een aandelenbezit van vijf procent of meer in een aandelenvennootschap. Heeft de ab-houder een fiscale partner, dan wordt de heffing verdeeld over de ab-houder en de partner. Schulden bij meerdere BV’s, als ab-houder, worden bij elkaar opgeteld.

Familieleden
Leningen aan familieleden van de ab-houder (bijvoorbeeld kinderen, ouders, grootouders en kleinkinderen) tellen mee. Dat geldt ook voor rekening-courantschulden, maar niet voor leningen die gelden als eigenwoningschuld (op bepaalde voorwaarden). De concept-regelgeving bevat diverse bepalingen die ontwijking van de heffing moeten voorkomen.

  • Veel leningen tellen mee wat betreft de heffing, eigenwoningschulden niet, op voorwaarden.
  • De concept-regelgeving bevat diverse bepalingen die ontwijking van de heffing moeten voorkomen.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Bel of mail ons voor informatie op maat: 0318 – 693 500 of  info@equus.nl

Bron: de AccountantApp.nl

Compensatie transitievergoeding

Het komt vaak voor dat werkgevers een werknemer na twee jaar ziekte ‘slapend’ in dienst houden. Ze hebben geen trek in het betalen van een transitievergoeding, of ze hebben er de middelen niet voor. Daartoe heeft de overheid de ‘Regeling compensatie transitievergoeding’ in het leven geroepen. De regeling gaat in op 1 april 2020 en heeft een terugwerkende kracht tot 1 juli 2015.

Correspondentie
De aanvraag voor compensatie kunt u indienen bij het UWV. Ons kantoor regelt dit uiteraard graag voor u. Om in aanmerking te komen voor terugbetaling, moet u allerlei ‘bewijsmateriaal’ kunnen overleggen. Dit materiaal bestaat uit alle ter zake doende correspondentie en administratieve gegevens. We vertellen u graag aan welke verplichtingen u moet voldoen en leveren alle gegevens, wanneer dit voor ons mogelijk is.

Oud en nieuw
Compensatie-aanvraag voor oude gevallen moet worden gedaan voor 1 oktober 2020. Voor nieuwe gevallen geldt een termijn van zes maanden na volledige betaling van de transitievergoeding. Wat betreft oude gevallen beslist het UWV binnen zes maanden over toekenning; voor nieuwe gevallen geldt in eerste instantie acht weken.

  • Om in aanmerking te komen voor terugbetaling, moet u allerlei ‘bewijsmateriaal’ kunnen overleggen.
  • Let op de termijnen waarbinnen aanvragen moeten worden gedaan.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Bel of mail ons voor informatie op maat: 0318 – 693 500 of  info@equus.nl

Bron: de AccountantApp.nl

Kwijtschelding

Lening en fonds moeten ‘asbestsubsidie’ vervangen

Ongeveer een jaar geleden hebben we u bericht over de subsidie voor het verwijderen van asbestdaken. Het potje hiervoor zou van tijd tot tijd een beetje groter worden gemaakt. Dat leek geen vreemde aankondiging, want op dat moment was het aantal vierkante meters asbestdak, dat voor 1 januari 2024 verwijderd moet zijn, nog gigantisch. Maar het geld is op.

Afvalstoffenheffing vervalt
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven, van Infrastructuur en Waterstaat, heeft dit laten weten. Het potje wordt niet meer aangevuld en subsidie kan niet meer worden aangevraagd. Wel wil Van Veldhoven het makkelijker maken een lening af te sluiten om asbestdaken te verwijderen. Daarnaast vervalt voorlopig de afvalstoffenheffing voor het asbest dat van daken komt, op voorspraak van de Tweede Kamer.

Voorwaarden
Ook heeft de Tweede Kamer gepleit voor een fonds, waarop een beroep kan worden gedaan wanneer eigen middelen ontbreken en niet kan worden voldaan aan de voorwaarden om een lening met dit doel aan te gaan. Van Veldhoven heeft gemeld dat banken en decentrale overheden werken aan het verwezenlijken van een dergelijk fonds.

  • Het subsidiepotje voor het verwijderen van asbestdaken is leeg en wordt niet aangevuld.
  • Waarschijnlijk wordt het aangaan van een lening met dit doel gemakkelijker; een fonds moet uitkomst bieden wanneer een lening niet kan worden aangegaan.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Bel of mail ons voor informatie op maat: 0318 – 693 500 of  info@equus.nl

Bron: de AccountantApp.nl

BTW-verrekening

Belastingaangifte en geld laten liggen

Wanneer u nog geen aangifte inkomstenbelasting hebt gedaan, dan is het inmiddels de hoogste tijd. Op 1 mei moet de klus geklaard zijn, tenzij u uitstel aanvraagt (of uitstel en aangifte door ons kantoor voor u wil laten verzorgen). Wanneer u de aangifte al (zo goed als) klaar hebt liggen: wij voeren met alle plezier een laatste controle uit, zodat u zeker weet dat u geen geld laat liggen.

Twee miljard
Geld laten liggen: dat verschijnsel doet zich op grote schaal voor. Jaarlijks schijnt er minstens twee miljard euro belastingvoordeel (aftrekposten en toeslagen) voor particulieren onbenut te blijven, eenvoudigweg omdat het niet wordt aangevraagd. Het zou toch jammer zijn wanneer u onbedoeld een duit in dit zakje achterlaat.

Zzp’ers
Veel aftrekposten zijn in het leven geroepen voor zzp‘ers en hangen samen met de jaarcijfers. Deze posten zijn dus niet al door de Belastingdienst ingevuld en vaak wordt hier iets vergeten. Dus wanneer u zzp’er bent, is extra aandacht geboden.

  • Jaarlijks schijnt er minstens twee miljard euro belastingvoordeel onbenut te blijven door particulieren.
  • Wanneer u zzp’er bent, is extra aandacht geboden: vaak wordt een aftrekpost vergeten of niet geheel benut.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Bel of mail ons voor informatie op maat: 0318 – 693 500 of  info@equus.nl

Bron: de AccountantApp.nl

Voordelen van een managementovereenkomst

Wanneer u bestuurder bent van een BV, of op het punt staat dat te worden, hebt u de keuze tussen het aangaan van een managementovereenkomst of een arbeidsovereenkomst. Een managementovereenkomst heeft diverse voordelen voor u en voor de BV waarvoor u werkzaamheden verricht. Onderstaand gaan we daar kort op in. Vanzelfsprekend staat ons kantoor voor u klaar om u uitgebreid voor te lichten.

Wettelijke regelingen
Een van de voordelen van een managementovereenkomst: deze valt niet onder het arbeidsrecht. Daardoor is een aantal wettelijke regelingen (met betrekking tot ontslagbescherming, transitievergoeding, ziekte en verlof) niet van toepassing. Er zijn ook diverse fiscale voordelen, voor beide partijen.

Kostenposten
Punt van aandacht: een managementovereenkomst mag in de praktijk niet te veel gelijkenis vertonen met een arbeidsovereenkomst. Niet alleen moeten alle afspraken duidelijk worden vastgelegd in de managementovereenkomst, maar in de praktijk moeten deze afspraken worden nageleefd. Is dat niet het geval, dan kan de overeenkomst alsnog als arbeidsrelatie worden gekwalificeerd. Met diverse kostenposten voor beide partijen als gevolg.

  • In een managementovereenkomst moeten alle afspraken duidelijk worden vastgelegd.
  • Een managementovereenkomst mag in de praktijk niet te veel gelijkenis vertonen met een arbeidsovereenkomst.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Bel of mail ons voor informatie op maat: 0318 – 693 500 of  info@equus.nl

Bron: de AccountantApp.nl

financieringstafel

Injectie voor regionale Financieringstafels

Het kabinet Rutte III zegt het ondersteunen van mkb-ondernemers en startups bij het aantrekken van financiering (zoals risicokapitaal) als een belangrijke uitdaging te zien. In dit kader stelt staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) 1,1 miljoen euro beschikbaar om regionale Financieringstafels op te zetten. Wat dit voor u kan betekenen, bespreken we graag met u. Hieronder in grote lijnen hoe het functioneren van de ‘tafels’ bedoeld is.

Vraag en aanbod
Diverse instanties nemen deel aan de Financieringstafels (waarvan al een aantal actief is), die samenwerking tussen regionale financieringsnetwerken faciliteren. Dit moet voor ondernemers de beschikbaarheid van investeringskapitaal optimaliseren: vraag en aanbod komen bij elkaar.

Brainport Eindhoven
Een van de al actieve Financieringstafels is Brainport, in de regio Eindhoven. Maandelijks brengen drie banken een casus in en houdt een ondernemer een pitch. Kredietaanvragen worden aan deze tafel besproken. Er zijn hier al meer dan honderd ondernemers geholpen. Daarbij ging het niet alleen om kapitaal, maar ook om kennis en het aandragen van het juiste netwerk.

  • Financieringstafels moeten voor ondernemers de beschikbaarheid van investeringskapitaal optimaliseren.
  • De tafels kunnen ook een rol spelen bij het aandragen van kennis en het juiste netwerk.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Bel of mail ons voor informatie op maat: 0318 – 693 500 of  info@equus.nl

Bron: de AccountantApp.nl

Voordelen van de jubelton

U kunt dit jaar maximaal een ton onbelast schenken of ontvangen: de zogenoemde jubelton. De ontvanger moet tussen de 18 en 40 jaar oud zijn en het geld dient te worden besteed aan de eigen woning. Dat kan op diverse manieren, bijvoorbeeld aanschaf, verbouwing, aflossing hypotheek en afkopen erfpacht.

Leeftijd lenen
Mocht de ontvanger te oud zijn, maar een (fiscale) partner hebben die op de dag van de schenking 40 wordt of deze leeftijd nog niet bereikt heeft, dan kan deze leeftijd als het ware worden ‘geleend’ en blijft de schenking belastingvrij. Voor alle duidelijkheid: dat wil niet zeggen dat de fiscale partner de schenking ontvangt.

Meer mogelijkheden
De jubelton kan zelfs vlak voor overlijden van de schenker nog worden toegeschoven, terwijl voor reguliere schenkingen geldt dat de fiscale vrijstelling vervalt wanneer ze worden gedaan binnen 180 dagen voor het overlijden van de schenker. Overigens bestaan er meer mogelijkheden vermogen over te dragen zonder dat de fiscus begint te likkebaarden.

  • De jubelton kan zelfs vlak voor overlijden van de schenker nog worden toegeschoven.
  • Er bestaan meer mogelijkheden vermogen over te dragen zonder dat de fiscus begint te likkebaarden.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Bel of mail ons voor informatie op maat: 0318 – 693 500 of  info@equus.nl

Bron: de AccountantApp.nl

fiscaal_voordeel

Schenkingen, erfenissen en de fiscus

Schenkingen en erfenissen zijn bij een sportvereniging natuurlijk altijd van harte welkom. Vanzelfsprekend geldt dat het sluitend krijgen van de begroting steeds weer een avontuur is. Maar hoe gaat de fiscus om met schenkingen en erfenissen? Ons kantoor licht u graag uitgebreid voor. Hieronder nemen we een en ander alvast in grote lijnen door.

Begunstigers
De Belastingdienst maakt bij schenkingen en erfenissen geen onderscheid tussen begunstigers. Met andere woorden: het maakt niet uit van wie de schenking of erfenis afkomstig is. Het kan een lid of oud-lid zijn, iemand van buiten de vereniging of een bedrijf. Wanneer het bedrag dat u toevalt per keer € 2.147 of minder is, van diverse afzenders, de vereniging geen belasting verschuldigd is.

SBBI-status
Heeft uw vereniging de SBBI-status (SBBI staat voor Sociaal Belang Behartigende Instelling) dan zijn ook schenkingen en erfenissen boven € 2.147 van schenk- of erfbelasting vrijgesteld. Voor het verkrijgen van deze status geldt een aantal voorwaarden. Ons kantoor helpt u graag bij het aanvragen van deze status.

  • De Belastingdienst maakt bij schenkingen en erfenissen geen onderscheid tussen begunstigers.
  • Heeft uw vereniging de SBBI-status, dan zijn schenkingen en erfenissen boven € 2.147 vrijgesteld van schenk- of erfbelasting.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Bel of mail ons voor informatie op maat: 0318 – 693 500 of  info@equus.nl

Bron: de AccountantApp.nl

Brexit

Btw-verlegging mogelijk na Brexit

Het Nederlandse bedrijfsleven bereidt zich betrekkelijk laat voor op de gevolgen van de Brexit. Dit roept de Belastingdienst. Wordt het voor uw bedrijf ook hoog tijd om wat dit betreft de puntjes op de i te zetten? Ons kantoor staat uiteraard voor u klaar. Nog niet alle belastingtechnische consequenties van de Brexit zijn bekend, maar wij houden de vinger aan de pols voor u.

EORI-nummer
Er zijn maatregelen die u nu al kunt nemen, of die wij voor u kunnen verzorgen. Wanneer u regelmatig goederen importeert vanuit het Verenigd Koninkrijk hebt u een EORI-nummer nodig, dat moet worden aangevraagd. Ook is er dan de mogelijkheid een vergunning voor btw-verlegging aan te vragen.

Certificaten
Zonder deze vergunning moet uw bedrijf steeds opnieuw aangifte doen en btw afdragen bij de douane. Mét de vergunning kan de btw worden opgenomen in de volgende btw-aangifte. Het kan zijn dat uw bedrijf meer vergunningen en certificaten nodig heeft om zaken te doen met en in het Verenigd Koninkrijk na de Brexit. Wij zoeken het graag voor u uit en regelen het.

  • Met een EORI-nummer kan een vergunning voor btw-verlegging worden aangevraagd.
  • Met de vergunning hoeft uw bedrijf niet steeds opnieuw aangifte te doen en btw af te dragen bij de douane.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Bel of mail ons voor informatie op maat: 0318 – 693 500 of  info@equus.nl

Bron: de AccountantApp.nl

Behoefte aan externe financiering?

In het midden- en kleinbedrijf bestaat relatief veel behoefte aan externe financiering, zo wijzen cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek uit. Hoe groter het bedrijf, des te groter de behoefte (geldt niet voor grootbedrijf). Grotere ondernemingen kloppen het vaakst aan bij de bank. Lees meer