Voorkom kosten door frauduleuze werknemers

Frauduleus handelen door werknemers kost het bedrijfsleven heel veel geld. Na identificatieplicht is het screenen van personen dan ook cruciaal, maar hoever moet en mag u daarin gaan? Wat kunt u zelf doen en wanneer is het verstandig een gespecialiseerd en gekwalificeerd bureau in te schakelen? Ons kantoor staat uiteraard voor u klaar u te helpen bij het maken van uw keuze. We geven hier alvast wat adviezen.

Risico’s inventariseren
Ten eerste is het natuurlijk verstandig te inventariseren welke risico’s een functie met zich meebrengt. Krijgt de persoon in kwestie toegang tot vertrouwelijke informatie en/of bevoegdheid tot financiële handelingen? Meld in de vacature dat er gescreend wordt en op welke manier: dit werkt preventief.

Onderzoeksbureau
Social media bieden vaak veel informatie, maar dit vraagt verificatie, net als opleidingen en diploma’s: vraag om originelen of vraag om een uittreksel van het diplomaregister. Referenties controleren is uiteraard aan te bevelen, net als het vragen om een VOG (Verklaring Omtrent het Gedrag). Schakelt u een onderzoeksbureau in, dan moet dit een privacygedragscode hanteren en een vergunning bezitten.

  • Frauduleus handelen door werknemers kan uw bedrijf heel veel geld kosten, vooraf screenen is dan ook het devies.
  • Een ingeschakeld onderzoeksbureau moet een privacygedragscode hanteren en een vergunning bezitten.

Bron: de AccountantApp.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *