Bedrijfsmiddelen leasen

Bedrijfsmiddelen leasen

Leasen stipten we al eens aan als mogelijkheid wanneer uw stichting of vereniging spullen nodig heeft: een vervoermiddel, kopieerapparaat, computer, audio- en videoapparatuur, enzovoort. Ons kantoor bespreekt graag met u of leasen voor uw organisatie de beste oplossing is en geeft u gedegen advies. Hieronder nemen we in het kort – zonder op details in te gaan – de twee belangrijkste leasevormen door: financiële en operationele lease.

Fiscaal eigendom
Bij financiële lease betaalt u maandelijks een vast bedrag.

Tijdens de leaseperiode is het geleasde object fiscaal eigendom van uw organisatie en kunt u gebruikmaken van alle fiscale voordelen, zoals investeringsaftrek. Na afloop van de leaseperiode betaalt u een afgesproken bedrag en is het object eigendom van uw organisatie. Nadeel is dat bijvoorbeeld een computer tegen die tijd verouderd is.

Nieuwe spullen
Bij operationele lease bent u geen fiscaal eigenaar. Voor gebruik van het object betaalt u premies, die fiscaal aftrekbaar zijn. Na afloop van de leaseperiode kunt u het object kopen tegen een afgesproken bedrag, of langer leasen tegen een lager tarief. Teruggeven aan de leasemaatschappij en nieuwe spullen leasen is ook een optie.

  • Nadeel van financiële lease is dat het object verouderd is als u het na afloop koopt.
  • Bij operationele lease kunt u na afloop doorleasen tegen een lager tarief.

Bron: de AccountantApp.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *