Bedrijfsmiddelen leasen
Leasen stipten we al eens aan als mogelijkheid wanneer uw stichting of vereniging spullen nodig heeft: een vervoermiddel, kopieerapparaat, computer, audio- en videoapparatuur, enzovoort. Ons kantoor bespreekt graag met u of leasen voor uw organisatie de beste oplossing is en geeft u gedegen advies. Hieronder nemen we in het kort – zonder op details in te gaan – de twee belangrijkste leasevormen door: financiële en operationele lease.
Fiscaal eigendom
Bij financiële lease betaalt u maandelijks een vast bedrag.
Tijdens de leaseperiode is het geleasde object fiscaal eigendom van uw organisatie en kunt u gebruikmaken van alle fiscale voordelen, zoals investeringsaftrek. Na afloop van de leaseperiode betaalt u een afgesproken bedrag en is het object eigendom van uw organisatie. Nadeel is dat bijvoorbeeld een computer tegen die tijd verouderd is.
Nieuwe spullen
Bij operationele lease bent u geen fiscaal eigenaar. Voor gebruik van het object betaalt u premies, die fiscaal aftrekbaar zijn. Na afloop van de leaseperiode kunt u het object kopen tegen een afgesproken bedrag, of langer leasen tegen een lager tarief. Teruggeven aan de leasemaatschappij en nieuwe spullen leasen is ook een optie.
- Nadeel van financiële lease is dat het object verouderd is als u het na afloop koopt.
- Bij operationele lease kunt u na afloop doorleasen tegen een lager tarief.
Bron: de AccountantApp.nl
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!